Berbakti Kepada Orang Tua Adalah Kunci Syurga

Rasulullah Saw ditanya tentang peranan kedua orang tua. Beliau lalu menjawab, "Mereka adalah (yang menyebabkan) syurgamu atau nerakamu." HR. ibnu Majah

Apabila seorang meninggalkan doa bagi kedua orang tuanya maka akan terputus rezekinya. HR. Ad-Dailami

"Redha Allah tergantung kepada keredhaan orang tua dan murka Allah tergantung kepada kemurkaan orang tua" HR. Bukhari

Ibnu Mas'ud berkata: "Aku pernah bertanya kepada Rasulullah, 'Amalan apakah yang paling dicintai Allah?' Beliau menjawab, 'mendirikan solat pada waktunya,' Aku bertanya kembali, 'Kemudian apa?' Jawab Beliau, 'berbakti kepada orang tua,' lanjut Beliau. Aku bertanya lagi, 'Kemudian?' Beliau menjawab, 'Jihad di jalan Allah.' "HR. Bukhari

"Sungguh rugi, sungguh rugi dan sungguh merugi orang yang masih mempunyai kedua orang tua yang sudah lanjut usia atau salah seorang dari keduanya kemudian hal itu tidak dapat memasukkan ia ke dalam jannah." HR. Muslim.

"Orang tua adalah bahagian tengah pintu Jannah. Jika engkau mau silakan menyia-nyiakannya, jika tidak maka jagalah pintu itu." HR. At-Tirmidzi dan berkata: "Hadits shahih". Disahihkan oleh Al-Albany.

Dalam salah satu riwayat, bahawa Ibnu Abbas pernah didatangi oleh seseorang dan ditanya: 'Saya pernah meminang seorang wanita, lalu ia menolak menikah denganku. Kemudian ada orang lain yang meminangnya lalu ia mau menikah dengannya. Kemudian aku menerkamnya dan membunuhnya. Apakah ada taubat bagi saya? 'Ibnu Abbas bertanya: 'Apakah ibumu masih hidup?'. Ia menjawab: Tidak! 'Ibnu Abbas berkata: 'Bertaubatlah kepada Allah swt dan mendekatkan dirilah kepada Allah semampumu.' Lalu saya berlalu.

Kemudian Ibnu Abbas bertanya kepadaku: Kenapa aku tadi bertanya kepadanya: 'Apakah ibunya masih hidup?' Ia menerangkan: 'Saya tidak tahu satu amalanpun yang lebih mendekatkan diri kepada Allah swt selain berbakti kepada kedua orang tua.' HR.

Sumber (suaraMedia.com)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...