ILMU MASIH MENJADI HIJAB DIHATIMU

Satu ketika, seorang ulamak sufi yang bernama Al Imam Abul Hassan Al-Nuri dijemput untuk menghadiri satu majlis ijtimak ulama' yang sedang membahaskan ilmu menurut Al-Qur'an dan hadith. Ketika para ulama' sedang sibuk membahaskannya, ulama' sufi ini hanya duduk diam sambil menundukkan kepalanya. Melihat kelakuan Al-Imam Abul Hassan Al-Nuri, ulama' yang lain pun berkata,

"Kamu dijemput untuk berdebat di sini, tetapi kenapa kamu tidak ikut sama berhujah?"

Lalu, dijawab oleh Al-Imam,

"Saya hairan mengapa kalian membaca Al-Qur'an dan hadith tetapi kalian bergaduh sesama kalian."

Lalu, beliau mengungkapkan sebuah sya'ir,

"Burung itu berkata-kata dan aku tidak memahaminya....
Aku berkata-kata sedang burung itu pun tidak memahami kata-kataku...
Tetapi apabila burung itu bersedih, aku dapat merasakannya (melalui kicauannya)....
Dan jika aku bersedih, burung itu juga dapat merasakannya..."

Mendengar sya'ir yang dilantunkan oleh Al-Imam, lalu semua ulama' itu pun menangis....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...