Harta jadi ujian dalam usaha tingkatkan ketakwaan

Ibrahim bin Abdul Rahman bin Auf meriwayatkan, “Pada suatu petang, ayah saya, Abdul Rahman bin Auf dihidangkan dengan makanan berbuka puasa. Beliau berkata: “Mus’ab bin Umair itu terbunuh pada jalan Allah. Beliau adalah seorang yang lebih baik daripada saya, tetapi tidak ada yang dapat digunakan sebagai kain kafannya kecuali sehelai kain kasar saja. Apabila kepalanya ditutup, nampaklah kedua-dua kakinya. Apabila kakinya ditutup, nampaklah pula kepalanya. Sedangkan untuk kita sekarang ini dunia dibukakan seluas-luasnya. 

Ataupun beliau berkata: Sedangkan saya pula dikurniakan rezeki dunia yang melimpah ruah seperti mana yang saya terima ini. Saya takut kalau-kalau pahala kebaikan daripada amalan baik yang saya lakukan, Allah berikan sekarang dalam bentuk harta yang melimpah ruah ini, sedangkan di akhirat nanti saya tidak dapat apa-apa. Kemudian beliau menangis lalu hidangan itu ditinggalkan saja.” (Riwayat Bukhari)

Harta juga boleh menjadi ujian Allah SWT kepada kita untuk melihat apakah kekayaan itu akan mendekatkan kita lebih rapat kepada Allah SWT atau disebabkan sibuk mengekalkan kekayaan dimiliki, kita tidak ada masa untuk mengingati Allah SWT.

Menangisi nasib boleh menyedarkan kita hakikat kehidupan kerana adalah lebih baik kita menangis sekarang, takut-takut tangisan di kemudian nanti tiada gunanya lagi. Nasib baik tidak bermakna akan menghasilkan kebaikan selama-lamanya.

Ini kerana harta juga boleh menjadi ujian Allah SWT kepada kita untuk melihat apakah kekayaan itu akan mendekatkan kita lebih rapat kepada Allah SWT atau disebabkan sibuk mengekalkan kekayaan dimiliki, kita tidak ada masa untuk mengingati Allah SWT.

Anas berkata: “Nabi Muhammad menyampaikan satu ceramah, tidak saya mendengar ucapan yang begitu menakutkan. Kata Nabi Muhammad: Andai kata saudara sekalian semua mengetahui apa yang saya ketahui, tentu saudara semua akan ketawa sedikit dan banyak menangis. Sahabat yang ada masing-masing menangis teresak-esak menutup muka.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sebenarnya banyak perkara yang tidak kita sedari menyebabkan kita lebih banyak menikmati dunia berbanding memikirkan nasib di akhirat. Sedangkan Rasulullah SAW sudah mengingatkan kesan banyak ketawa itu.
Digalakkan munajat sepanjang Ramadan

Sebab itu kita digalakkan menangis terutama ketika bermunajat kepada Allah SWT khususnya pada Ramadan ini kerana tangisan datang daripada jiwa yang takut akan keputusan akhir menanti di akhirat kelak.

Justeru, gunakan malam akhir Ramadan untuk kita bermuhasabah diri dan menangislah mengenangkan dosa yang dilakukan, kemudian bertaubat dan minta ampun kepada Allah SWT. Semoga dengan rahmatnya, permohonan ampun kita diterima dan semua dosa diampunkan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...